RENDAHNYA MINAT DALAM MELANJUTKAN PENDIDIKAN KE PERGURUAN TINGGI (Studi Kasus Di Dusun Bontocinde Kabupaten Gowa)
DOI:
https://doi.org/10.69875/djosse.v1i3.115Keywords:
minat remaja, pendidikan tinggi, dusun bontocindeAbstract
The research was intended to analyse the causes of students' low interest in continuing their studies to higher education. The method used in this research is qualitative method. The subjects of this study were high school students in Bontocinde village. Data were collected through interviews, observation and documentation. Data analysis in this study includes data collection, data reduction, data presentation and conclusion drawing. The results of this study indicate that the causes of students not continuing their education to college in Bontocinde village, Gowa Regency are caused by several factors, namely: first, family economic limitations, second, the inability of the brain to continue education, third, there is no support from parents, fourth, there is no desire to continue education and prefer to work.
References
Abdullah, I., & Gani, M. I. A. (2022). Analisis Faktor Penyebab Kurangnya Minat Remaja Terhadap Pendidikan Perguruan Tinggi. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(2), 128–137. https://doi.org/10.37329/cetta.v5i2.1486
Asmiati, A., Sumardi, L., Ismail, M., & Alqadri, B. (2022). Faktor-Faktor Penyebab Rendahnya Minat Melanjutkan Studi Anak Pada Masyarakat Nelayan di Desa Seruni Mumbul Kabupaten Lombok Timur. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2c), 786–793. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i2c.645
Extrada, E. P. O. T. dalam M. A. untuk M. S. ke P. T. (2018). Peran Orang Tua dalam Memotivasi Anak untuk Melanjutkan Studi ke Peguruan Tinggi. Kepuasan Nasabah Terhadap Produk Dan Pelayanan Bank Syariah Di Kota Metro, 103.
Hasanah, N., Rajagukguk, K. P., Syafitri, F., & Pujahadi, T. (2021). Sosialisasi tentang pentingnya pendidikan tingkat perguruan tinggi kepada masyarakat desa jaring halus. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat (JPKM), 2(1), 23–29.
Lestari, M., Zakso, A., & Hidayah, R. (2020a). Faktor-Faktor Penyebab Rendahnya Minat Melanjutkan Pendidikan Ke Perguruan Tinggi (Kasus Pada Remaja Di Desa Sepadu). Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 9(7), 1–8.
Lestari, M., Zakso, A., & Hidayah, R. (2020b). Faktor-Faktor Penyebab Rendahnya Minat Melanjutkan Pendidikan Ke Perguruan Tinggi (Kasus Pada Remaja Di Desa Sepadu). Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 9(7), 1–8.
Munira, N. (2019). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Siswa Madrasah Aliyah Negeri (Man) 2 Jembrana Kelas Xii Untuk Melanjutkan Studi Ke Perguruan Tinggi Pada Tahun Ajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 9(2), 387. https://doi.org/10.23887/jjpe.v9i2.20104
Nurmalasari, N., Hidayat, T., Rosadi, I., Yunita, R., & Holisoh, E. (2023). Faktor - faktor Penyebab Rendahnya Minat Melanjutkan ke Perguruan Tinggi di SMK Miftahul Ulum Cimerak. J-STAF : Siddiq, Tabligh, Amanah, Fathonah, 2(1), 120–130. https://doi.org/10.62515/staf.v2i1.178
Rahman, R., & Fuad, M. (2023). IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA BELAJAR DALAM PEMBELAJARAN IPAS DI SEKOLAH DASAR. DISCOURSE: Indonesian Journal of Social Studies and Education, 1(1), 75–80.
Sidik, S., Mandailina, V., Hikmah, N., Susilowati, Y., Zubaidah, R., & Syaharuddin, S. (2021). DESAIN PEMBELAJARAN JARAK JAUH UNTUK MEMBANGKITKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA PADA MASA PANDEMI COVID-19. Paedagoria: Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Kependidikan, 12(2), 246–251.
Sugiyono. (2020). Metodologi Penelitian Kualitatif. In Metodologi Penelitian Kualitatif. In Rake Sarasin (Issue March).
Susanto, A. (2021). Faktor Penyebab Rendahnya Minat Remaja Desa.
Wijaya, S. A., Susilo, D. K., & Sari, D. S. R. (2021a). Faktor Penyebab Kurangnya Minat Anak Keluarga Nelayan Melanjutkan Pendidikan ke Perguruan Tinggi di Desa Puger Kulon Kecamatan Puger. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 13(2), 422. https://doi.org/10.23887/jjpe.v13i2.42309
Wijaya, S. A., Susilo, D. K., & Sari, D. S. R. (2021b). Faktor Penyebab Kurangnya Minat Anak Keluarga Nelayan Melanjutkan Pendidikan ke Perguruan Tinggi di Desa Puger Kulon Kecamatan Puger. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 13(2), 422. https://doi.org/10.23887/jjpe.v13i2.42309
Winarsih, N., Musliha, S., Septiana, W., & Faize, S. N. (2024). ANALISIS PERSPEKTIF GURU DALAM PENERAPAN KURIKULUM MERDEKA BELAJAR DAN DAMPAKNYA PADA PEMBELAJARAN DI KABUPATEN PROBOLINGGO. DISCOURSE: Indonesian Journal of Social Studies and Education, 1(2), 81–92. https://doi.org/10.69875/djosse.v1i2.102
Yuliana, S. F., Melia, Y., & Isnaini. (2021). Faktor Penyebab Rendahnya Minat Siswa Melanjutkan Kependidikan Tinggi ( Studi Kasus pada Siswa di Desa Resno Kecamatan V Koto Kabupaten Muko-Muko). Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 4862–4867.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Indah Putri, M. Ridwan Said Ahmad
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.