Pembelajaran Ekspositori: Pendekatan Efektif Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Dalam Proses Pembelajaran
Keywords:
Expository Learning Strategy, Learning Motivation, StudentsAbstract
Expository is a type of writing that aims to provide an in-depth and clear explanation of a topic, with an emphasis on facts and analysis. Expository articles avoid personal views and use a logical and organized writing structure, so that readers can easily understand the content. This type of article is often found in scholarly journals, textbooks, and mass media, and usually covers a variety of topics such as social issues, technology, science, and culture, all of which are based on relevant evidence and data. Expository writing requires skills in organizing ideas clearly, managing data accurately, and presenting arguments objectively. This article will explain the basic principles of expository writing, including its structure, writing style, and how to effectively convey information to readers. As an informative form of writing, expository helps readers understand the topic better without the influence of the writer's personal views.
References
Alimuddin, A., & Arifin, I. (2024). PERSEPSI GURU TERHADAP PERILAKU BELAJAR SISWA DI SMPN 26 MAKASSAR. DISCOURSE: Indonesian Journal of Social Studies and Education, 1(3), 212–219. https://doi.org/10.69875/djosse.v1i3.111
Aulia Fadhilah Hana, Wulandari, S. H., Hasan, B. M., & Fantini, E. (2023). PENGARUH MEDIA SOSIAL INSTAGRAM TERHADAP PERUBAHAN PERILAKU KOMUNIKASI SECARA LANGSUNG PADA GENERASI Z DI JAKARTA SELATAN. DISCOURSE: Indonesian Journal of Social Studies and Education, 1(1), 8–16. https://doi.org/10.69875/djosse.v1i1.65
Ariani, T. (2017). Penerapan St rategi Pembelajaran Ekspositori Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fisika. Jurnal inovasi dan pembelajaran fisika, 4(1)
Asep, Siska Septiani, dkk. (2023). Strategi Pembelajaran. (Banten: Sada Kurnia Pustaka)
Asrori, M. (2013). Pengertian, Tujuan dan Ruang Lingkup Strategi Pembelajaran. Madrasah: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 5(2), 26
Damayanti Nababan, Juliana Pakpahan, & Juni Pane. (2023). Relevansi Strategi Pembelajaran Ekspositori Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan. Sosial Dan Humaniora, 2(4),
Dedi Mulyasına, dkk. (2018). Khazanah Pemikiran Pendidikan Islam (Bandung: CV. cendikia Press)
G. Ragin & A. Refand. (2020) “Implementasi Strategi Pembelajaran Ekspositori untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika di Sekolah Dasar,” vol. 2.
Napitupulu, D. S. Situmorang, H. B., Khoiruna, I., Priantono, D., & Rahmadhani, V. (2022). Strategi Pembelajaran Ekspositori Pada Pelajaran SKI. AlQalam: Jurnal Kajian Islam dan Pendidikan, 14(2),
Nur Fadillah, N. F., & Syukur, M. (2024). ANALISIS PENINGKATAN LITERASI PESERTA DIDIK MELALUI PROGRAM KAMPUS MENGAJAR DI UPT SPF SD NEGERI MATTOANGIN 1. DISCOURSE: Indonesian Journal of Social Studies and Education, 2(1), 36–42. https://doi.org/10.69875/djosse.v2i1.119
Rahmah, H., Takunas, R., & Hamzah, E. I. (2024). PENGUATAN PENDIDIKAN KARAKTER DALAM PEMBELAJARAN SEJARAH KEBUDAYAAN ISLAM DI MI ALKHAIRAAT POMBEWE KACAMATAN SIGI BIROMARU KABUPATEN SIGI. DISCOURSE: Indonesian Journal of Social Studies and Education, 2(1), 43–55. https://doi.org/10.69875/djosse.v2i1.153
Rasyidin, L & Wahyudin, N, N. (2015). Teori Belajar dan Pembelajaran. Medan: Perdana Publishing.
Refando, A., & Utami, D. C. (2020). Implementasi Strategi Pembelajaran Ekspositori untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika di Sekolah Dasar Pandawa, 2(1), 54-60.
Sapuadi. (2019). Strategi Pembelajaran. Medan. Penerbit Harapan Cerdas.
Susila Rita Heni. (2021). Strategi Belajar dan Pembelajaran. (Aceh: Syiah Kuala Univercity Press)
Widaningsih Ida. (2019). Strategi Dan Inovasi Pembelajaran Bhindo Di Era Revolusi Industri. (Ponorogo Uwais Inspirasi Indonesia)
Wina Sanjaya. (2014). Strategi Pembelajaran berorientasi Standar Proses Pendidikan. (Jakarta: Kencana Prenada Media)
Winarsih, N., Musliha, S., Septiana, W., & Faize, S. N. (2023). ANALISIS PERSPEKTIF GURU DALAM PENERAPAN KURIKULUM MERDEKA BELAJAR DAN DAMPAKNYA PADA PEMBELAJARAN DI KABUPATEN PROBOLINGGO. DISCOURSE: Indonesian Journal of Social Studies and Education, 1(2), 81–92. https://doi.org/10.69875/djosse.v1i2.102
Winarsih, N., Septiana, W., Musliha, S., & Faize, S. N. (2024). INOVASI PEMBELAJARAN: EKSPLORASI KEEFEKTIFAN METODE KOOPERATIF ‘MAKE A MATCH’ UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA IPS. DISCOURSE: Indonesian Journal of Social Studies and Education, 1(2), 142–150. https://doi.org/10.69875/djosse.v1i2.100
Zainuri, H. S., Parapat, K. M., Nurhafizah, N., Siregar, N. E., Azhari, Y., & Yusnaldi, E. (2023). Penerapan Strategi Pembelajaran Ekspositori pada Mata Pelajaran IPS di SD/MI. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 32503- 32508
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Najwa Najwa, Ruri Angreni, Marcela Arruan Payung Allo, Gloria Tiku Rara, Sitti Sarminah Nasir, Nur Alfadiah Syafri

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.