Pembelajaran Ekspositori: Pendekatan Efektif Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Dalam Proses Pembelajaran

Authors

  • Najwa Najwa Universitas Negeri Makassar
  • Ruri Angreni Universitas Negeri Makassar
  • Marcela Arruan Payung Allo Universitas Negeri Makassar
  • Gloria Tiku Rara Universitas Negeri Makassar
  • Sitti Sarminah Nasir Universitas Negeri Makassar
  • Nur Alfadiah Syafri Universitas Negeri Makassar

Keywords:

Expository Learning Strategy, Learning Motivation, Students

Abstract

Expository is a type of writing that aims to provide an in-depth and clear explanation of a topic, with an emphasis on facts and analysis. Expository articles avoid personal views and use a logical and organized writing structure, so that readers can easily understand the content. This type of article is often found in scholarly journals, textbooks, and mass media, and usually covers a variety of topics such as social issues, technology, science, and culture, all of which are based on relevant evidence and data. Expository writing requires skills in organizing ideas clearly, managing data accurately, and presenting arguments objectively. This article will explain the basic principles of expository writing, including its structure, writing style, and how to effectively convey information to readers. As an informative form of writing, expository helps readers understand the topic better without the influence of the writer's personal views.

References

Ariani, T. (2017). Penerapan St rategi Pembelajaran Ekspositori Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fisika. Jurnal inovasi dan pembelajaran fisika, 4(1)

Asep, Siska Septiani, dkk. (2023). Strategi Pembelajaran. (Banten: Sada Kurnia Pustaka)

Asrori, M. (2013). Pengertian, Tujuan dan Ruang Lingkup Strategi Pembelajaran. Madrasah: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 5(2), 26

Damayanti Nababan, Juliana Pakpahan, & Juni Pane. (2023). Relevansi Strategi Pembelajaran Ekspositori Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan. Sosial Dan Humaniora, 2(4),

Dedi Mulyasına, dkk. (2018). Khazanah Pemikiran Pendidikan Islam (Bandung: CV. cendikia Press)

G. Ragin & A. Refand. (2020) “Implementasi Strategi Pembelajaran Ekspositori untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika di Sekolah Dasar,” vol. 2.

Napitupulu, D. S. Situmorang, H. B., Khoiruna, I., Priantono, D., & Rahmadhani, V. (2022). Strategi Pembelajaran Ekspositori Pada Pelajaran SKI. AlQalam: Jurnal Kajian Islam dan Pendidikan, 14(2),

Rasyidin, L & Wahyudin, N, N. (2015). Teori Belajar dan Pembelajaran. Medan: Perdana Publishing.

Refando, A., & Utami, D. C. (2020). Implementasi Strategi Pembelajaran Ekspositori untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika di Sekolah Dasar Pandawa, 2(1), 54-60.

Sapuadi. (2019). Strategi Pembelajaran. Medan. Penerbit Harapan Cerdas.

Susila Rita Heni. (2021). Strategi Belajar dan Pembelajaran. (Aceh: Syiah Kuala Univercity Press)

Widaningsih Ida. (2019). Strategi Dan Inovasi Pembelajaran Bhindo Di Era Revolusi Industri. (Ponorogo Uwais Inspirasi Indonesia)

Wina Sanjaya. (2014). Strategi Pembelajaran berorientasi Standar Proses Pendidikan. (Jakarta: Kencana Prenada Media)

Zainuri, H. S., Parapat, K. M., Nurhafizah, N., Siregar, N. E., Azhari, Y., & Yusnaldi, E. (2023). Penerapan Strategi Pembelajaran Ekspositori pada Mata Pelajaran IPS di SD/MI. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 32503- 32508

Published

2025-02-28

How to Cite

Najwa, N., Angreni, R., Allo, M. A. P., Rara, G. T., Nasir, S. S., & Syafri, N. A. (2025). Pembelajaran Ekspositori: Pendekatan Efektif Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Dalam Proses Pembelajaran. Contemporary Education Review, 1(1), 31–38. Retrieved from http://journal.discourseonline.id/index.php/cer/article/view/196

Issue

Section

Articles